Cercetătorii explică faptul că artistul renascentist a reușit să recreeze un pigment albastru numit „caeruleum”.
Albastrul egiptean, primul pigment sintetic din lume, a fost folosit de mii de ani începând cu 2600 înaintea erei noastre, ajuns în lumea romană a fost numit „caeruleum”. Detaliile legate de procesul de producere al pigmentului albastru egiptean s-a pierdut odată cu căderea Imperiului Roman.
Lucrările lui Vitruvius, în care este detaliat procesul, au fost redescoperite în biblioteca unei mănăstiri în 1414, și au fost publicate pentru prima dată în latină în 1486. Rețeta exactă, silicat de calciu-cupru, nu a fost redescoperită până la începutul secolului al XIX-lea, de către chimistul Humphry Davy. Cu toate acestea, un studiu recent susține faptul că rețeta a fost redescoperită mult mai devreme, de către artistul Rafael, în secolul al XVI-lea, notează The History Blog.
Un nou studiu al frescei lui Rafael numită Triumful din Galateei, din Villa Farnesina din Roma, a descoperit că maestrul Renașterii a recreat albastru egiptean pentru această lucrare în particular. Folosind fluorescența non-invazivă cu raze X (MAXRF), cercetătorii au descoperit, spre surprinderea lor, că albastrul mării și al cerului erau pictate folosind un pigment pe bază de silicat de calciu-cupru.
Vila Farnesina a fost construită pentru bancherul Agostino Chigi, trezorier al Papei Iulius al II-lea și cel mai bogat om din Roma, de către arhitectul Baldassare Peruzzi. Construcția a fost finalizată în 1512, dar frescele interioare au început de îndată ce zidurile au fost terminate în 1511. Chigi i-a angajat pe cei mai mari artiști ai timpului său pentru această sarcină. Pe lângă Rafael (Raffaello Sanzio), au lucrat la această vilă Sebastiano del Piombo, Giovanni da Udine, Giulio Romano și Giovanni Bazzi.
Lucrarea a fost finalizată în jurul anului 1514, cu șapte ani înainte de publicarea primei ediții italiene a textului lui Vitruvius în care este explicată rețeta pigmentului. Într-o scrisoare despre care se presupune că a fost scrisă de Rafael prietenului său Baldassare Castiglione, artistul i-a mulțumit acestuia pentru complimente și a explicat faptul că pictura a fost inspirată de formele antichității iluminate de Vitruvius. Scrisoarea despre care vorbim este o copie și are o autenticitate incertă, dar este sigur că Rafael și alți artiști renascentiști l-au citit pe Vitruvius și au fost influențați de el.
Capela Sixtină şi alte săli de la Vatican pot fi vizitate online
Mona Lisa, celebra pictură a lui Leonardo da Vinci, a fost îmbrăcată într-o protecţie din sticlă
Istoria unui meme. Joseph Ducreux, pictorul oficial al Mariei Antoaneta, făcut faimos de Internet